Prototipe Sistem E-Learning dengan Pendekatan Gaya Belajar VARK (Kasus: Politeknik Indramayu)

Eka Ismantohadi, Lukito Edi Nugroho, Sri Suning Kusumawardani

Abstract


The process of forming knowledge on school or college learning for each student has different characteristics. In the learning process, there are learners with capability to memorize, and then shape it into visual knowledge, while the others can easily recall the information and shape it into aural knowledge and also ability to read/write and to learn practice into kinesthetic ability. Basically, every individual has various learning styles, but they may dominant and has a tendency to a particular learning style
This study tries to build a prototype of E-learning system to identify the characteristics of students learning styles using Visual, Audio, Read and Kinesthetic (VARK) approach. The results of this identification will also provide recommendations in accordance with the materials needed suitable with the learning styles of each student. This will help students to easily understand the learning materials. This study was constructed in a web-based system using PHP and MySQL.
The results indicated that the system can identify the students learning styles by filling out a questionnaire with VARK approach to find out the best learning style suitable to them based on VARK approach. In addition, this system also gives course material recommendations based on the learning styles of VARK approach.

 

Proses pembentukan pengetahuan dalam pembelajaran di sekolah ataupun perguruan tinggi pada setiap peserta didik memiliki karakteristik yang berbeda. Ada peserta didik yang lebih mudah mengingat, kemudian membentuknya menjadi pengetahuan dari apa yang dilihat (visual), ada juga peserta didik yang mudah mengingat informasi kemudian membentuknya menjadi pengetahuan dari apa yang didengar (aural), kemudian ada juga yang dibaca/dituliskan (read/write), dan ada juga yang senang belajar praktek (kinestethic). Pada dasarnya setiap individu memiliki berbagai macam gaya belajar, namun ada salah satu yang dominan dan memiliki kecenderungan pada satu gaya belajar tertentu
Dalam makalah ini dicoba dibangun suatu prototipe sistem E-learning yang dapat mengidentifikasi karakteristik gaya belajar masing-masing peserta didik menggunakan pendekatan Visual, Audio, Read dan Kinesthetic (VARK). Hasil identifikasi ini juga akan memberikan rekomendasi materi yang dibutuhkan sesuai dengan gaya belajar masing-masing peserta didik sehingga dapat membantu peserta didik lebih mudah memahami materi pembelajaran. Makalah ini dibangun dengan berbasis web menggunakan PHP dan MySQL.


Full Text:

PDF

References


REFERENSI

Denice, Byrne. 2002. “A Study Of Individual Learning Styles And Educational Multimedia Preferences An Experiment using Self-Directed Online Learning Resources”, School of Computer Applications, Dublin City University, Ireland.

Hidayat, A; & Prabantoro, G. 2005. “Pemanfaatan fasilitas gratis di dunia maya untuk pengembangan media E-learning murah (study empiris pengembangan situs kelas sistem informasi manajemen -www.kelassim.tk)”, Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi (SNATI), Yogyakarta 18 Juni 2005, ISBN:979-756-061-6.

Islahudin, Hervin. 2005. “Sistem Rekomendasi Bahan Ajar Untuk E-learning”, Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi (SNATI), Yogyakarta 16 Juni 2006, ISSN: 1907-5022.

Eka Ismantohadi: Prototipe Sistem E-Learning dengan ... ISSN 2301 - 4156

JNTETI, Vol. 4, No. 3, Agustus 2015

Jurnal Teknodik no.12/VII/Teknodik/Oktober 2003 (ISSN:0854-915X) tentang E-learning dan aplikasinya (website:http://www.pustekkom.go.id).

Malarvilly Ramayah, Premagowrie Sivanandan, Neliza Hilmy Nasrijal, Thamayanthee Letchumanan, Lim Chee Leong (Taylor’s Business School, Taylor’s University College, Subang Jaya 47500, Malaysia) “Preferred learning style: Gender influence on preferred learning style among business students”. Journal of US-China Public Administration, Aug. 2009, Volume 6, No.4 (Serial No.47), ISSN 1548-6591, USA.

Putra, Armansyah. 2009. “Perancangan Prototipe Sistem Informasi Perizinan Penelitian Berbasiskan Soa (Service Oriented Architecture)”, Universitas Gadjah Mada, Tesis.

Susetyo, Nanang. 2009. “Perancangan E-learning di Politeknik Kediri berbasis Framework Khan”, Universitas Gadjah Mada, Tesis.

Waryanto, Nurhadi. 2010. “Evaluasi E-Readiness untuk Penerapan E-learning dalam Proses Pembelajaran Sekolah Menengah Pertama di Kota Yogyakarta”, Universitas Gadjah Mada, Tesis.

Questioner VARK. [Online]. www.vark-learn.com.

ISSN




DOI: http://dx.doi.org/10.22146/jnteti.v4i3.156

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Nasional Teknik Elektro dan Teknologi Informasi (JNTETI)

JNTETI (Jurnal Nasional Teknik Elektro dan Teknologi Informasi)

Departemen Teknik Elektro dan Teknologi Informasi, Fakultas Teknik Universitas Gadjah Mada
Jl. Grafika No 2. Kampus UGM Yogyakarta 55281
+62 274 552305
jnteti@ugm.ac.id